Needles and blood

Äntligen!! Jag har längtat efter denna dagen :) Låter helt sjukt men jag var faktiskt väldigt laddad att börja sätta nålar i folk, även om detta betydde att jag själv också skulle bli stucken.
Idag skulle vi i alla fall hinna lära oss att ta kapillärprov (stick i fingret) och sätta perifera venkateter (som du kan sätta dropp i eller ge injektioner direkt i blodbanan i). Kapillärproven var ju en baggis.. sånt gjorde vi ju på biologilektionerna på gymnasiet redan. De perifera venkateterna var däremot lite klurigare. Då måste man först byta plats på lite proppar och grejer på den grejen som man sedan skall ha fastsatt i venen, hitta en bra ven, sticka in rör och nål i venen och sedan dra ut nålen. Låter värre än vad det är för dem som är rädda för nålar.
Vi övade först på en dockarm.. men jag övertalade ganska snart Hanna att börja sätta nålen i min arm istället. Vi var först ut.. modigast som vi var ;) Hannas första försök på min arm lyckades inte så bra. Hon missade nog venen lite grand, eller stack för djupt. Andra försöket gick mycket bättre!
Mitt första försök på Hanna lyckades nästan lite för bra :P Oj, vad blod det kom haha :)
Skönt att man inte är rädd för nålar!!

Kommentarer
Postat av: natalie

psykohanna!

2007-11-19 @ 23:41:12
URL: http://reuterberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0