Påskhelg med ålandsfärja

Så var påskhelgen slut och praktiken är igång som vanligt.
Hunnit med en hel del saker i helgen tycker jag. Åkte upp till Vingåker i torsdags kväll och sen blev det shopping på outletbutiken där på fredagen. Träffade även Tomas barndomsvän Marcus på kvällen. Var ute och åt på grekisk restaurang med honom och hans flickvän.
På lördagen blev det buss till Stockholm där Tomas och jag lyckades hinna med lite shopping innan vi klev på ålandsfärjan vi skulle åka med. Birka paradise.. alltså inte tv-båten cinderella. Attans!
Fick riktigt fin trerätters middag på båten. Verkligen supergott! Efter middagen blev det shopping i tax free och sen drack Tomas och jag lite vin i hytten. Vi vågade oss ut en kort stund för att titta på alla underhållande människor som åker en färja som denna.. men sen blev det hytten igen. Vi skämdes nog lite haha.
Frukostbuffén var det bästa med resan. Nästan. Man borde äta bacon till frukost oftare tycker jag :)
Söndags kväll var vi tillbaka i Vingåker igen. Somnade ganska tidigt och sen blev det hemfärd igår förmiddag.
Kul att vara borta ett par dagar, men skönt att komma hem också.

Det är onsdag

Idag hade vi yrkeshandledning igen på praktiken. Helt okej. I morgon blir det jobb på avdelningen mellan 7-16 och sen bär det av norrut. Skönt med långhelg.
Nu sitter jag och latar mig lite i soffan. Gilmore girls på tv, men jag slötittar bara. Datorn är mer intressant.
Snart kommer sambon hem. Då blir det joggingtur runt sjön. Jobbigt :/ Blir löjligt stolt när jag klarar det dock, så får väl säga att det är värt mödan.

Solsken

Idag skiner solen igen. Det är så härligt!
Helgen har varit bra, och även lång för min del. Ledig idag också nämligen. Tur är väl det. Känner att jag behöver en extra dag för att återhämta mig efter lördagens lilla fest ;) Förfest hos oss och sen utgång på Kafé de luxe. Roligt hade vi, men det var ju ingen lugn kväll precis. Söndagen spenderades i soffan.
I morgon blir det åter till praktiken, men för en kort vecka. På torsdag, efter praktik, åker jag och Tomas upp till hans föräldrar i Vingåker. Det ska bli skönt att komma iväg en helg. Har hyrt bil så att vi slipper ta tåget.
Nu ska jag bestämma mig för om det ska bli löpning eller promenad runt sjön.

Dagens lunch: Laxpasta

Praktiken börjar vid två idag så jag har haft tid för matlagning nu på förmiddagen. Idag blev det laxpasta. Dock inget jag själv äter då jag inte gillar lax, men det är nog en av de rätter jag brukar laga som min sambo gillar bäst. Därför var jag snäll idag och gjorde en form till honom. Blev både mat till idag och ett par matlådor. Nu blir han glad när han kommer hem :)
För er som tycker om lax bättre än jag så rekommenderar jag er att testa detta. Laxälskare har gett rätten väldigt bra betyg.

För 3-4 portioner:

Lägg två laxfiléer i ugnssäker form, bred en tjockt lager grön pesto ovanpå, och tillaga i ugn på 200 grader i ungefär 5-7 minuter. Under tiden kokar du valfri pasta al dente, ca tre portioner.
Ta ut laxen ur ugnen och dela filéerna i mindre bitar. Blanda i pastan och rör ihop lax och pasta med creme fraiche franska örter.  Strö lite riven ost på toppen och skjutsa in i ugnen igen. Låt stå i 10 minuter.
Klart!

Skärpning blogg.se!!

Varit smått irriterad på blogg.se den senaste tiden. Mina inlägg postas inte på bloggen förrän flera timmar efter det att jag klickat på publicera, och mina två inlägg från igår har fortfarande inte kommit upp. Det var två bra inlägg med bilder och allt. Det gör mig lite upprörd att ingen får läsa dem! Några fler som upplevt detta problem?
Om detta inlägget kommer synas vet jag inte.

Curry mandalay

Ny har jag nyss lagat och ätit middag. Det blev jättegott! Santa marias Curry mandalay med kyckling, morötter, bulgur och sallad. Händer att jag köper santa marias kryddmixar ibland, och de brukar aldrig svika. Just den här var det första gången jag testade. Säkerligen inte den sista.
Blev även en massa matlådor att lägga i frysen. Perfekt!
Sambon var också nöjd med sin middag. De skulle tydligen bli bjudna på sushi på jobbet. Hans favoriträtt som jag inte gillar alls.
Båda är i alla fall mätta och glada!

Observera tallriksmodellen.

Joggingtur runt sjön

Idag började sjukhuspraktiken på allvar. Kul. Kommer lära mig väldigt mycket där.
Slutade klockan fyra och gick de 50-60 stegen hem och bytte om till löparkläder. Köpte nya i helgen, på stadium. Gillar verkligen deras märke soc. Bra kläder och mycket prisvärt!
Blev en runda runt sjön, vilket betyder ungefär fem kilometer. Andra gången jag springer så "långt". Riktigt nöjd med mig själv!

Mina nya kläder, och hans matchande ;)